Şiir akademisi logo
Şairler Şiirler menü Öyküler
Fakir Baykurt Öykü Yarışması - Sarıyer Belediyesi Fakir Baykurt Öykü Yarışması sonuçlandı - Tanpınar Şiir Yarışması’nda Sonuçlar Açıklandı - 9. Aşık Mahzuni Şerif Beste Yarışması başlıyor - Dicle Koğacıoğlu Makale Ödülü 2017 - Bornova Belediyesi Şiir Yarışması - GİO 2017 Roman Ödülü - Sunullah Arısoy 2017 Şiir Ödülü Hüseyin Atabaş’ın - Gençlerden Atatürk'e Mektup Yarışması - "Attila İlhan Edebiyat Ödülleri" başvuruları başladı -

Şiirakademisi Takviminde Bugün

Haber Tarihi: 2009-01-01


1 Ocak 1986 - Ertan Yılmaz doğdu.
1 Ocak 1980 - Mustafa Nihat Özön öldü.
1 Ocak 1978 - Mustafa Fırat doğdu.
1 Ocak 1954 - Bülent Güldal doğdu.
1 Ocak 1954 - Şükrü Erbaş doğdu
1 Ocak 1949 - Orhan Veli Kanık Yaprak dergisini çıkardı
1 Ocak 1935 - Ali Püsküllüoğlu doğdu
1 Ocak 1930 - Tahsin Saraç doğdu
1 Ocak 1919 - Jerome David Salinger doğdu
1 Ocak 1879 - E. M. Forster doğdu

 


Ertan YILMAZ (1986- )

1 Ocak 1986 tarihinde Samsun'da doğdu. İlköğretimi Samsun'da, liseyi İzmir Karşıyaka’da tamamladı. Anadolu Üniversitesi A.Ö.F. Sosyal Bilimler öğrencisi. 2007'de Reklammeklam adlı reklam ajansını kuran Yılmaz, İzmir Karşıyaka’da yaşıyor.

Şiirleri ve şiir üzerine yazıları; Kül, Dize, Edebiyat ve Eleştiri, Agora, Ünlem, Eski, Bireylikler, Mortaka, Patika, Yom Sanat, Kitap-lık, Kaçak Yayın, Varlık dergilerinde yayımladı.Şiirleri çeşitli şiir yıllıklarına alındı. Yayımlanmamış kitap dosyasıyla; 2004 Homeros Şiir Ödülü ve 2004 Cemal Süreya Şiir Ödülü’nde birinciliği paylaştı. Şarapya adlı fanzini 12 sayı çıkarttı.

Yapıtları:
Asya (Yom Yayınları, 2005)
Söyle (Yom Yayınları, 2005)
İyiyim (YKY, 2007)

Ödülleri:
2004 Homeros Şiir Ödülü - Birinciliği Zeynep UZUNBAY ile paylaştı-
2004 Cemal Süreya Şiir Ödülü -Dosya dalında birinciliği Nilay ÖZER ile paylaştı-


                 

 Mustafa Nihat ÖZÖN (1896 - 1980)

1896'da İstanbul'da doğdu. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesini bitirdikten sonra öğretmenliği seçti. Ankara Atatürk Lisesi’nde, İstanbul Kız Öğretmen Okulu’nda edebiyat öğretmeni olarak görev yaptı. Ankara Gazi Eğitim Enstitüsü’nde edebiyat öğretmenliğine atandı ve otuz yıl görev yaptı. 1961 yılında emekli oldu. Dilci ve sinema tarihçisi Nijat Özön'ün babasıdır. 1 Ocak 1981 yılında öldü.

Türk yazın tarihçisi, yazar, eğitmen ve çevirmen olarak ünlendi. Büyük Osmanlıca Sözlük'ü hazırlayan ve Tanzimat dönemi yapıtların basıma hazırlanmasına katkı veren Özön, Şinasi, Namık Kemal, Recaizade Ekrem, Ahmet Mithat, Ali Bey, Ahmet Vefik Paşa, Nabizade Nazım gibi isimlerin  yapıtlarını günümüze kazandırdı.

Yapıtlarından bazıları:
Metinlerle Muâsır Türk edebiyatı (1930)
Türkçe’de Roman (1936)
Namık Kemal ve İbret Gazetesi (1938)
Son Asır Türk edebiyatı Tarihi (1941)
Edebiyat ve Tenkit Sözlüğü (1954)
Türk Tiyatrosu Ansiklopedisi (1967)




 Mustafa FIRAT (1978-    )

01.01.1978 Yılında İzmir'de doğdu. Ortaöğrenimi, Özel Antalya Lisesi'nde tamamladı; İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili Ve Edebiyatı Bölümü'nden mezun oldu.  Halen İstanbul'da M.E.B. kadrosunda bir lisede edebiyat öğretmeni olarak çalışıyor. Evli.

Şiir, düzyazı ve söyleşileri: Agora, Akatalpa, Bahçe, B(aşk)a, Budala, Cumhuriyet Kitap Eki, Dize, Eski, Hürriyet Gösteri, Öteki-siz, Şiir Ülkesi, Şiirli Çıkın, Şiiri Özlüyorum, Şair Çıkmazı, Yaratım, Uç, Le Poête Travaille[Şair Çalışıyor], Mor Taka, Ada, Yom Sanat, E ve Varlık gibi dergilerde yayımlandı. Ekim 2003'te Etik-us Yayınlarınca "Paslı Ayna" adlı ilk kitabı, Ocak 2005'te Yom Yayınlarından "Lâlezar" adlı ikinci şiir kitabı yayımlandı. “Lâlezar” ile 2005 Kültür Ve Turizm Bakanlığı 8.Nüzhet Erman Şiir ödülünü aldı. Mühür Şiir ve Edebiyat Dergisi'ni Mart 2005 itibariyle iki aylık periyotlarda yayına hazırlıyor. Başak yayınlarının editörlüğünü yapıyor.

Yapıtları:
Paslı Ayna
Lâlezar

Ödülleri:
Nüzhet Erman Şiir ödülü 

 Bülent GÜLDAL (1954-   ) 

1954 Yılında, Adana`nın Ceyhan İlçesinde doğdu..
Değişik sanat ve edebiyat dergilerine yazan Güldal`ın; Dördüncü Cemre, Durgun Sis, Sabaha Biriken, Anası Okyanus isimli şiir kitapları yayınlandı. Bazı şiirleri bestelenen, ödüller alan şair, TYS ve Edebiyatçılar Derneği üyesidir.


Ödülleri:
Ş. Avni ÖLEZ Şiir Emeği Ödülü



Şükrü ERBAŞ (1953-....)

Nüfus kayıtları 1 Ocak 1954'ü gösterse de, 7 Eylül 1953'te Yozgat'ta doğdu. İlk ve ortaöğrenimini Yozgat'ta tamamladı. Ankara'da Gazi Eğitim Enstitüsü Sosyal Bilimler Bölümü'nden 1978'de mezun oldu. Toprak Mahsulleri Ofisi'nde memurluk ve yöneticilik yaptı. 1998 yılında emekli oldu. Halen Antalya'da yaşamaktadır.
Şiir, edebiyat ve yaşam üzerine denemeler de yazan Erbaş'ın ilk şiiri Varlık dergisinde yayımlandı. Sonraki yıllarda şiirleri ve yazıları çok sayıda dergide yayımlandı. Yarın dergisi yazı kurulunda  görev aldı ve Edebiyatçılar Derneği'nde yöneticilik yaptı.

Yapıtları :
Küçük Acılar (1984)
Aykırı Yaşamak (1985)
Yolculuk (1986)
Kimliksiz Değişim (1992)
Bütün Mevsimler Güz (1994)
Dicle Üstü Ay Bulanık (1995)
İnsanın Acısını İnsan Alır (1995)
Kül Uzun Sürer (1996)
Gülün Sesi Gül Kokar (1998)
Bir Gün Ölümden Önce (1999)
Derin Kesik (1999)
Üç Nokta Beş Harf (2001)
Sarkacın Kalbi (2002)
Yalnızlık Heceleri (2003)
İnsan Sevmezse Ölür (Seçmeler, 2004)
Gölge Masalı (2005)
Unutma Defteri (2007)

Ödülleri:
Ceyhun Atuf Kansu Şiir Ödülü (1987)
Orhon Murat Arıburnu Şiir Ödülü (1996)
Ahmet Arif Şiir Ödülü (2002)



Ali PÜSKÜLLÜOĞLU (1935-2008)

1 Ocak 1935'te Adana'nın Kadirli ilçesinde doğdu. İlköğrenim yaşlarında çalışmaya başladı. İlk ve orta okulu Kadirli'de tamamladı. Mersin Lisesi'nde sürdürdüğü öğrenimini, sağlığı nedeniyle yarıda bırakarak çiftçilik, gazete satıcılığı, sinema biletçiliği, avukat yazmanlığı, redaktörlük, gazetecilik ve yayımcılık gibi çeşitli işlerde çalıştı. İstanbul'da Çevre Yayınevi'ni kurdu, şiir, seçki ve sözlük türü eserler ve çocuk kitapları yayımladı. Ödüller kazandı. Kadirli'de Karacaoğlan adı haftalık halk gazetesini çıkardı. Ulus gazetesinde sanat-edebiyat sayfasını yönetti. Yusufcuk adlı şiir dergisini çıkardı. Türk Dil Kurumu'nda Yayın ve Tanıtma Kolu uzmanı olarak çalıştı, Kurum’a 1983'te tüzedışı olarak el konulması üzerine “istifa” ederek ayrıldı, bir süre sonra da emekli oldu. O zamandan bu yana, dil ve yazın çalışmalarını Ankara’da kurucularından olduğu Dil Derneği çatısı altında yaptı. nkara Radyosu'nda 'Kitap Saati' ve 'Anadilimiz ve Özdilimiz' programlarını hazırladı.

Öz Türkçe Sözlük kitabı 12 Mart döneminde toplatıldı ve bir buçuk yıl süren yargılama sonunda aklandı. Çocuklar için bir Türk şiiri seçkisi olan ve Kültür Bakanlığı’nca yayımlanan Kırlangıcın Kanat Vuruşu da 12 Eylül döneminde savcılıkça soruşturuldu ve kitap hakkında takipsizlik kararı verildi. Dil Derneği’nin ve Edebiyatçılar Derneği’nin kurucularından olan Püsküllüoğlu 24 Haziran 2008'de, uzun süredir tedavi gördüğü evinde öldü.

İlk şiiri Kaynak dergisinde çıktı, daha sonra; Varlık, Hisar, İstanbul, Türk Düşüncesi, Değişim, Akşam, Vatan, Ulus, Papirüs, Türk Dili, Cumhuriyet, Yusufçuk dergi ve gazetelerinde yazdı. Dille içli dışlı olmanın verdiği rahatlığı bir kolaylık olarak algılamayarak, iç uyaklı, tartımlı dizelerden oluşan yapısı sağlam, şiirimizdeki yenilikleri dikkatle izleyerek kendi şiirinin potasında eriten, toplumsal tarihi de kapsayan, zamana dayanıklı, söyleşi edası taşıyan şiirler yazdı.

Yapıtları (şiir) :
Pembe Beyaz (1955)
Aydınlık içinde (1956)
Karanfilli Saksı (1958)
Uzun Atlar Denizi (1962)
Sırtımızda Kızgın Güneş (1965)
Unutma Onları (1976)
Yaz ve Yağmur (1978)
Gül Sevgili Yurdum (1983)
Eskidikçe (1992)
Seçilmiş Şiirler (1996)
Babadat (Toplu Şiirler, 1950-1997)

Ödülleri :
1981 TDK Çocuk Yazını Ödülü / Nasrettin Hoca ile
1983 Toprak Şiir Ödülü / Gül Sevgili Yurdum ile
2005 Yunus Nadi Şiir Ödülü / Zamansız adlı dosya ile



Tahsin SARAÇ (1930-1989)

1 Ocak 1930'da Muş’ta doğdu.  Ankara Gazi Eğitim Enstitüsü Fransızca Bölümünü bitirdikten sonra bir süre Hakkari'de ortaokul öğretmenliği yaptı. İ ki kez Paris’e giderek Sorbonne’da Fransız Dili ve Edebiyatı ile Sesbilim üzerine eğitim gördü. Dönüşünde  Trabzon Lisesi'nde öğretmenlik yaptı Gazi Eğitim Enstitüsü’nde Fransız Dili ve Edebiyatı Bölümüne  öğretim görevlisi olarak tandı.  TDK Çeviri Ödülü ve Fransız Hükümeti Ulusal Liyakat Nişanı aldı.  Bir süre, Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu ile Tercüme Bürosu’nda üye olarak görev yaptı.   Tercüme, Türk Dili ve Çeviri dergilerinin yazı kurullarında çalıştı. Sağlık nedeniyle emekliye ayrıldı. 29 Haziran 1989’da İzmit’te öldü.

Tercüme, Türk Dili ve Çeviri dergilerinin yazı kurullarında çalıştı. İlk şiiri Varlık dergisinde yayınlandı. Şiir ve yazıları; Dost, Papirüs, Sanat Rehberi, Türk Dili, Varlık gibi dergilerde yayımladı. Özenli bir dil ve titiz bir kurguyla oluşturduğu toplumsal içerikli şiirleriyle tanınmıştır. Yunus Emre, Fazıl Hüsnü Dağlarca, Orhan Asena, Sermet Çağan gibi Türk şiir ve oyun yazarlarının eserlerini Fransızca'ya çevirdi. Bazı Fransızca eserleri de Türçeleştirdi.

Yapıtları :

Şiir:
Bir Ölümsüz Yalnızlık (1964)
Güneş Kavgası (1968)
Direnmeler (1973)
Güvercin Kasapları (1978)
Bir Sevgiyi Görüntüleme (1980)
Toplu Şiirler (1989)
Çıplak Kayada Çimlenmek (1989)

Sözlük:
Etude sur le subjonctif en Francais (1962)
Fransızca-Türkçe Argo Sözlüğü (1966)
Fransızca-Türkçe Büyük Sözlük (2 cilt, 1976)

Ödülleri:
1963 Milli Eğitim Bakanlığı Üstün Başarı Ödülü Günümüz Fransız Şiiri (1963)
1964 Türk Dil Kurumu Çeviri Ödülü Çağdaş Fransız Şiiri'nin genişletilmiş basımıyla
1968 Fransız Hükümeti'nden Legion d'honneur Nişanı
1970 TRT Şiir Ödülü "Direnmeler"
1976 Macar Hükümeti Endre Ady Ödülü
1986 Asya-Afrika Yazarlar Birliği Lotus Edebiyat Ödülü

 

 Jerome David SALİNGER (1919- )

1 Ocak 1919 New York'ta Manhattan'da doğdu. Babası Yahudi, annesi İrlandalı Katolik'tir. Yazın yaşamına New York'taki dergilere kısa hikâyeler yazarak başladı. Valley Forge Military Academy'de ve Ursinus Fakültesi'nde bir dönem okudu, hocaları tarafından okul tarihinin en başarısız öğrencilerinden biri gösterildi. II. Paylaşım Savaşı'nda havacılık eğitmeni olarak orduda görev aldı. Daha sonra U.S. 4. Piyade Tümeni'nde savaşa katıldı. Savaşta Hemingway ile tanıştı. Savaş çok kötü etkiler bıraktı ve  psikolojik olarak çökmesine neden oldu. Çavdar Tarlasında Çocuklar (The Catcher in the Rye) adlı başyapıtı 1951'de yayımladı. Bu yapıt ilk başlarda eleştirmenler tarafından tutulmadı ancak okurun ilgisi sonunda eleştirmenler de hayranlıklarını belirtir oldular. Bu yapıtı asi ve muhakeme yeteneği genelden farklı gelişmiş bir çocuğun ağzından yazdı. Kullandığı argo dil nedeniyle bazı ülkelerde yasaklandı. Olay örgüsünün sade bir dille ele alındığı yapıttaki olayların ve bakış açısının aslında yazarın kendi yaşantısı olduğu ileri sürülmektedir. En tanınmış bu yapıtının yanında Franny ve Zooey (1961), Dokuz Öykü (1953), Yükseltin Tavan Kirişini Ustalar (1963) ve Seymour: An Introduction (1959) adlı kitapları yayımladı. Daha sonra kırk yıl bir şey yayımlamadı.

 

 Edward Morgan Forster (1879-1970)

1 Ocak 1879'da Londra/Marleybone'de doğdu. Cambridge’deki King’s College’den mezun oldu. Bir süre İtalya’da yaşadı. Bu dönemde, Akdeniz kültürünün tenselliği ile tutuk İngiliz roman kahramanları arasındaki ilişkiyi ele adığı Where Angels Fear to Tread (Meleklerin Uğramadığı Yer) ve Room With a View (Manzaralı Oda) adlı romanlarını yazdı. I. Paylaşım Savaşı'nda Mısır’da sivil görevli olarak çalıştı. 1911 ve 1921 yıllarında Hindistan’a iki yolculuk yaptı. A Passage to India (Hindistan’a Bir Geçit) adlı romanını yazdı. Bu romanında sömürgeci İngilizlerle Hintliler arasında gerçek, insani bir bağ kurmanın imkânsızlığını anlattı. Modernist akımın İngiltere'deki önemli temsilcilerinden biridir. Roman dışında eleştiri, biyografi, edebi ve toplumbilimsel denemeler de yazdı. E n önemlileri, Aspects of the Novel (Roman Sanatı) ile Two Cheers for Democracy (Demokrasi İçin İki Kere ‘Çok Yaşa!’)'dir. 7 Haziran 1970'de  Warwickshire'de öldü. Otobiyografik içerikli Maurice adlı romanı ölümünden sonra 1971’de yayınlandı.

Yapıtları:
Where Angels Fear to Tread (Meleklerin Uğramadığı Yer), 1905
The Longest Journey, 1907
A Room with a View (Manzaralı Bir Oda), 1908
Howards End, 1910
A Passage to India (Hindistan'a Bir Geçit), 1924
Maurice, (1971)

 

Sayfayı hazırlayan: Gülay Göyce

Tüm Haber Arşivi
 
Şiirakademisi ticari amaç gütmediği için ürünlere telif hakkı ödemez. Ürünlerin telif hakkı yazarına aittir.
5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasası uyarınca, ürünler site yönetiminden ve yazarından izinsiz kullanılamaz.  
Bebek Giyim - Toptan Oyuncak - web tasarım
Şiir Akademisi - Ana Sayfa