Şiir akademisi logo
Şairler Şiirler menü Öyküler
Fakir Baykurt Öykü Yarışması - Sarıyer Belediyesi Fakir Baykurt Öykü Yarışması sonuçlandı - Tanpınar Şiir Yarışması’nda Sonuçlar Açıklandı - 9. Aşık Mahzuni Şerif Beste Yarışması başlıyor - Dicle Koğacıoğlu Makale Ödülü 2017 - Bornova Belediyesi Şiir Yarışması - GİO 2017 Roman Ödülü - Sunullah Arısoy 2017 Şiir Ödülü Hüseyin Atabaş’ın - Gençlerden Atatürk'e Mektup Yarışması - "Attila İlhan Edebiyat Ödülleri" başvuruları başladı -

Mehmet AYDIN

Mehmet AYDIN Şiirleri İçin Tıklayın

1923 yılında Afyonkarahisar'ın Bayat Bucağı'nda doğdu. İlkokulu Bayat'ta, ortaokul ve liseyi Bayat'da okudu. 1948 İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü'nü bitirdi. Askerliğini mot. topçu asteğmeni ve adli subay olarak yaptı.

Pazarören, Cılavuz, Pulur Köy Enstitüleri ve Çanakkale Öğretmen Okulu’yla; Bursa, Konya-Selçuk ve Ankara Gazi Eğitim Enstitüleri'nde öğretmen ve yönetici olarak çalıştı. Bursa Eğitim Enstitüsü'nde bulunduğu sırada görgü ve bilgisini artırmak amacıyla bir yıl Paris'de kalıp, üç yıl da Türk Dili okutmanı olarak Belgrad Üniversitesi'nde görev yaptı.

Eğitim enstitüleri yönetmeliği ile öğretim izlenceleri ve Temel Eğitim Yasası taslağının düzenleme kurullarında delege olarak bulundu. MEB'in görevlendirmesi ile ortaöğretim Türkçe ve Edebiyat Öğretmenlerini Yetiştirme Kursları'nda öğretim görevlisi olarak çalıştı. Bir süre, eski Türk Dil Kurumu'nda Terim Kolu uzmanlığı yaptı. Türkçenin yazım ilkelerini saptama kurulunda üyelikte bulundu. 1980 yılında kendi isteği ile öğretmenlikten emekliye ayrıldı.

Bu çalışmalar süresinde Dil Derneği ve Ankara Edebiyatçılar Derneği'nin kurucuları arasında yer aldı. 1962'de Türkiye Öğretmenleri Milli Federasyonu Yönetim Kurulu'na seçildi. Türkiye Yazarlar Sendikası, Dil Derneği, Edebiyatçılar Derneği, Sanat Kurumu, Dışişleri Türk Derneği, Türkiye Gaziler Vakfı, Sivil Emekliler Derneği, Kültür Bakanlığı Yayınlar Dairesi ve HAGEM üyelikleri görevlerini üstlendi. Öğretim görevlisi olarak uzun yıllar çalıştığı Bilkent Üniversitesi'nden sağlık nedeniyle 2008 yılında emekli oldu. Evli ve üç çocuk babasıydı.

Yapıtları:
Şiir:

Özgürlüğe Açılan Eller (1971-1994)
Halkın Soluğu (1978)
Işığın Kavgası (1979)
Yeryüzü Sancısı (1985)
Şiirsiz Kalmasın (1985)
Yürekte Yanan Dünya (1988)
Mavi Ter (1992)
Işıltılar (1995)
Derin Bir Aynadan (1999)
Bozkırı Aydınlatan Mavi (2004)
Şiir Ülkesinde Yalnız Dolaşmak (2006)
Şiirde Yaşamak (2007)
Aydınlığa Tutunmak (2008)
Güneşi Paylaşmak (Toplu Şiirler-2009)

İnceleme ve Araştırma Kitapları:
Bayat-Bayat Boyu ve Oğuzların Tarihi (1984)
Hasan Hüseyin Korkmazgil (Yaşamı, Sanatı, 1987 -2002)
Şairlerden İzler (1992)
Ne Yazıyor Bu Kadınlar (1995)
Türlü Yönleriyle Tekerlemeler (1998)
Edebiyatın Kıyılarında (1998)
Oğuz ve Türkmen Kültür Şöleni (2000)
Ankara'da Resim Sergilerinden Notlar (2001)
Ömrün Derin Sularında (2002)
17. Yüzyıl Divan Şairlerinden Vecdi Divanı (2003)
Bayat ve Afyonkarahisar Çevresi Söylenceleri (2005)
Çağdaş Yazınımızın Ustaları (2006)

Dile İlişkin Kitap ve Sözlükler:
İlkokullar İçin Türkçe Geliştirilmiş Sözlük (1990)
Yazım Kılavuzu (1990)
Açıklamalı Deyimler Sözlüğü (1990)
Türk ve Dünya Edebiyatından Şairler ve Yazarlar Sözlüğü (1992)
Geliştirilmiş ve Açıklamalı Atasözleri (1992)
Effi Briest (Theodar Fontane, çev. Nijad Akipek, yalınlaştırma, 1999)
Düşünceler ve Sohbetler (Epiktetos, çev. Burhan Toprak, yalınlaştırma, 1999)
Edebiyatımızda Kadın Şair ve Yazarlar Sözlüğü (2001)
Yeni Derleme ve Tarama Sözlüğü (2003)
Dil, Eğitim ve Şiir Durakları (2007)

Ders Kitapları:
Eğitim Enstitüleri Rehberi (1962)
Batı Edebiyatı, C.I-II (1975-1977)

Hakkında Yazılan Kitap:
Bir Mavi Aydınlık Mehmet AYDIN (Mustafa Emre, 2007)

Ortak Kitaplar:
Türkçe Edebiyat (1989)
Yunus Emre-Nasrettin Hoca ve Hacı Bektaş Veli Düşüncesinde Hoşgörü (1995)
Sözden Yazıya (1996)
Şiir Akşamları (1996-97)
Hasan-Ali Yücel (1997)
Ankara Dostları (1998)
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı (1998)
Beşinci Bursa Edebiyat Günleri (2000)
Umudun Kanayan Yüreği (2003)
Atatürk'le Aklın Aydınlığına (2003)

Ödülleri:

Özgürlüğe Açılan Eller (1970 TRT Büyük Ödülü)
Oluşum Dergisi Eleştiri Birincilik Ödülü (1980)
Abdi İpekçi Deneme Yarışması Mansiyonu (1989)
Güneş Dergisi Şiir Mansiyonu (1991)
Nasrettin Hoca Fıkra Derleme Mansiyonu (1997)
Ankara Valiliği Türk Eğitimine Hizmet Ödülü (1998)
Türk Folkloruna Hizmet Ödülü (1998)
TYS-Ank',T. ve Ed. Derneği; Emeğe Saygı Ödülü (2001)

 
Şiirakademisi ticari amaç gütmediği için ürünlere telif hakkı ödemez. Ürünlerin telif hakkı yazarına aittir.
5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasası uyarınca, ürünler site yönetiminden ve yazarından izinsiz kullanılamaz.  
Bebek Giyim - Toptan Oyuncak - web tasarım
Şiir Akademisi - Ana Sayfa