Şiir akademisi logo
Şairler Şiirler menü Öyküler
Fakir Baykurt Öykü Yarışması - Sarıyer Belediyesi Fakir Baykurt Öykü Yarışması sonuçlandı - Tanpınar Şiir Yarışması’nda Sonuçlar Açıklandı - 9. Aşık Mahzuni Şerif Beste Yarışması başlıyor - Dicle Koğacıoğlu Makale Ödülü 2017 - Bornova Belediyesi Şiir Yarışması - GİO 2017 Roman Ödülü - Sunullah Arısoy 2017 Şiir Ödülü Hüseyin Atabaş’ın - Gençlerden Atatürk'e Mektup Yarışması - "Attila İlhan Edebiyat Ödülleri" başvuruları başladı -

Cevdet KUDRET

Cevdet KUDRET Şiirleri İçin Tıklayın



Cevdet KUDRET (1907-1992)

7 Şubat 1907’de İstanbul’da doğdu. Tam adı Cevdet Kudret Solok'tır. Birinci Dünya Savaşı'nda babasını kaybetti. Annesi tarafından büyütüldü.  İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi'ni bitirdikten sonra Kayseri Lisesi, Ankara Atatürk Lisesi ve Ankara Devlet Konservatuvarı’nda edebiyat öğretmenliği yaptı. Türk Ansiklopedisi bürosunda edebiyat sekreterliği yaptı, Türk Dil Kurumu'nda görev aldı. Bir süre Bilgi Yayınevi'nde çalıştı.  Öğretim görevlisi olarak girdiği Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Basın ve Yayın Yüksek Okulu'ndan emekli oldu. İstanbul ve Ankara'da avukatlık yaptı.  10 Temmuz 1992'de İstanbul'da öldü.

Yazın dünyasına 1927’de Servet-i Fünun dergisinde yayımladığı şiirlerle giriş yaptı. Meşale Dergisi çevresinde toplanan 'Yedi Meşaleciler grubuna katıldı. Oyun, hikaye, roman türlerinde de eserler verdi. Abdurrahman Nisari, Suat Hisarcı gibi takma adlarla edebiyat ders kitapları yazdı.  Daha sonraki yıllarda edebiyat ve tiyatro tarihine ilişkin incelemler yaptı, yazınsal sorunlara ilişkin eleştirel denemeler yazdı. 1945’de hazırladığı Türk Hikaye ve Roman Antolojisi’ni daha sonra Türk Edebiyatı’nda Hikaye ve Roman adıyla genişletti. Anısını yaşatmak için eşi ve kızı tarafından 1993 yılından bu yana her yıl beş ayrı dalda (roman, öykü, şiir, deneme-inceleme-araştırma ve tiyatro dalları) dönüşümlü olarak verilen 'Cevdet Kudret Edebiyat Ödülleri' düzenlenmektedir.

Yapıtları:

Antolojiler:
Türk Hikâye ve Roman Antolojisi -Türk Edebiyatında Hikâye ve Roman adıyla genişletti- (2 cilt: 1965, 1967)
Ortaoyunu
Karagöz’de (3 cilt: 1968-70)

Öykü:
Sokak (1974)

Roman:
‘Süleyman’ın Dünyası’: I. Sınıf Arkadaşları (1943, 1976), II. Havada Bulut Yok (1958, 1976), III. Karıncayı Tanırsınız (1976).

Deneme:
Dilleri Var Bizim Dile Benzemez (1966)
Bir Bakıma (1977)
Benim Oğlum Binâ Okur (1983)

İnceleme-Derleme:
‘Divan Şiirinde Üç Büyükler’: I. Fuzulî (1952), II. Bakî (1953), III. Nedim (1952)
‘Halk Şiirinde Üç Büyükler’: I. Yunus Emre (1958), II. Pîr Sultan Abdal (1965), III. Karacaoğlan (1958) Eşref: Hicviyeler (1953)
Şinasi: Şair Evlenmesi (1959)
Teodor Kasap: İşkilli Memo (1965)
Nâzım Hikmet: Kuvâyi Milliye (1968)
Batı Edebiyatından Seçme Parçalar (1973)
Ferâizci-zâde Mehmet Şakir: Evhâmî (1974)
Abdülhamit Devrinde Sansür (1977)
Örnekleriyle Edebiyat Bilgileri (2 cilt, 1980)

Ödülleri:
1974 Türk Dil Kurumu  Bilim Ödülü / Ortaoyunu ile
1991 Sedat Simavi Edebiyat Büyük Ödülü / Kalemin Ucu ile

 
Şiirakademisi ticari amaç gütmediği için ürünlere telif hakkı ödemez. Ürünlerin telif hakkı yazarına aittir.
5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasası uyarınca, ürünler site yönetiminden ve yazarından izinsiz kullanılamaz.  
Bebek Giyim - Toptan Oyuncak - web tasarım
Şiir Akademisi - Ana Sayfa