Şiir akademisi logo
Şairler Şiirler menü Öyküler
Fakir Baykurt Öykü Yarışması - Sarıyer Belediyesi Fakir Baykurt Öykü Yarışması sonuçlandı - Tanpınar Şiir Yarışması’nda Sonuçlar Açıklandı - 9. Aşık Mahzuni Şerif Beste Yarışması başlıyor - Dicle Koğacıoğlu Makale Ödülü 2017 - Bornova Belediyesi Şiir Yarışması - GİO 2017 Roman Ödülü - Sunullah Arısoy 2017 Şiir Ödülü Hüseyin Atabaş’ın - Gençlerden Atatürk'e Mektup Yarışması - "Attila İlhan Edebiyat Ödülleri" başvuruları başladı -

Kitap İnceleme - Tanıtım » Suda Yürüme Şiirleri / Ali SELÇUK



Suda Yürüme Şiirleri

 

Ayhan KAPLAN

 


Suda Yürüme Şiirleri; az yazmasına karşın inceleme yazılarıyla ve şiirleriyle genç kuşağın dikkati çeken isimlerinden Ali Selçuk'tan bir ilk adım... Kitap, Nazım Hikmet Gençlik Şiir Ödülü'ne değer görülen şiirlerle Yom-Sanat, Heves, Varlık gibi çeşitli dergilerde yayımlanan şiirlerden oluşan yirmi iki şiirlik bir toplam.

 


Şiirler mistik bir ithafla başlıyor:

 


          "yüzlerinin gözleri vardı --
          ayakları tersti onların. "

                     Onlara...

Tasavvuf kültüründen beslendiği kitabın kompozisyonundan da anlaşılan şiirler iki bölüme ayrılıyor: Çile ve Ad. Zorlu bir mücadelenin verileceği dervişlik süreci böylece başlıyor. Çünkü şair, fon olarak. tasavvuf kültürünü kullandığı şiirlerde şairi dervişle özdeşleştiriyor. Şiir ise şairin çilesidir. Çilenin ardından şair "Ad "la varlığını koyuyor ortaya. Ad koyma çilenin bitişi anlamına gelse de şairin ilk şiir kitabı olmasından dolayı aslında bir başlangıcı ifade ediyor.

DERVİŞ-DEVRİMCİ - ŞAİR

Derviş imgesi şairden başka devrimciyi de karşılar. "Ahlat" şiirinde "ahlar diyarına" bu üçü beraber yürür, "Diriliş" şiirinde Hallac-ı Mansur' dan Nazım' a gelinir. Derviş-devrimci-şair üçlemesi birbiriyle özdeş imgeler olarak. var oluyor şairin anlayışında.

Biçime yönelik hassasiyet, şairin sözcük seçiminde, mısra dizilişlerinde, sözcüklerin bölünmesi veya cümlenin bitişik yazılması, bir harfin sözcükten fırlaması, aynı sözcüklerin farklı dizilişlerle farklı bir anlamı karşılaması, kısa çizgilerin ritim yaratmasında veya sözcüklerin anlamlarına uygun olarak. dizilmesinde kendini gösteriyor.

Yalın kurulan şiirler yalınlığı oranında kapalı. Kapıları açabilmek için Türk şiir geleneği ve tasavvuf kültürü gerekiyor. Bununla birlikte şair, ipuçları yerleştirerek okuru ağırlıklı olarak işlediği yakın tarihe (19 Aralık... ölüm oruçları... vb.) çekiyor. Şiirler sözcük seçiminden dolayı çağrışımlara açık. Kimi yerlerde ise sözcükler çağrışımlarıyla birlikte kullanılıyor (tülay/ ince ay... ) veya sözcükler çağrışıma uygun olarak bozuluyor (deniz deşik, kuyusuf, yarayan kan... ) Şiir başlıkları ise şiirden çıkarılamayacak ifadeler veya ipuçları olarak. anlamı bütünlüyor.

ANLAM DERİNLİĞİ

Şiirlerde kullanılan özel isimler genellikle tevriyeli kullanılıyor. "neşetli türküler kırılıyor mahzuni kalıyor geriye" veya "behçet tohumlarını ekmedi mi bezirci" de olduğu gibi ... Özel isimler bazen de somutlama işlevi görüyor: Düşüncenin efsanevi bir at olan "Semender"le somutlanması gibi...

Şiirlerde Divan geleneğinin dışında halk inanışlarıyla, halk şiiriyle ve özellikle masalla "bugün" merkezli bir bağ kuruluyor. Şairin Behçet Necatigil, Cemal Süreya, Ece Ayhan, Asaf Halet Çelebi gibi şairlere olan sevgisi şiirinin arka planında kendini hissettiriyor. .. Şeyh Galip'in ünlü "ateş" redifli gazeline, Fuzuli'nin "Su Kasidesi"ne ve Yunus'un üslubunun yanında Nazım'a göndermeleri bulunan şiirlerde, yüzeyde yüzebilen okurların yanında edebi birikimi olan seçkin okur derinlere kulaç atabiliyor.

Şair biçime verdiği önemi anlamda azaltmıyor. Tam tersine günümüz şiirindeki biçim kaygısıyla yok edilen anlamı, biçim kadar önemsiyor. Biçim, estetik; dil ise tasarruflu olduğu oranda anlam da derinleşiyor. Bu bakımdan günümüz şiirinde arka plana atılan anlamı biçimle eşitliyor.

Şiirlerin kısa ve sözcük bakımından tasarruflu olması "tadımlık" bir izlenim yaratırken anlam derinliği lezzeti açığa çıkarıyor.

Suda Yürüme Şiirleri / Ali  Selçuk / Yom Yayınları / 40 s



 

Şiirakademisi ticari amaç gütmediği için ürünlere telif hakkı ödemez. Ürünlerin telif hakkı yazarına aittir.
5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasası uyarınca, ürünler site yönetiminden ve yazarından izinsiz kullanılamaz.  
Bebek Giyim - Toptan Oyuncak - web tasarım
Şiir Akademisi - Ana Sayfa