Şiir akademisi logo
Şairler Şiirler menü Öyküler
Fakir Baykurt Öykü Yarışması - Sarıyer Belediyesi Fakir Baykurt Öykü Yarışması sonuçlandı - Tanpınar Şiir Yarışması’nda Sonuçlar Açıklandı - 9. Aşık Mahzuni Şerif Beste Yarışması başlıyor - Dicle Koğacıoğlu Makale Ödülü 2017 - Bornova Belediyesi Şiir Yarışması - GİO 2017 Roman Ödülü - Sunullah Arısoy 2017 Şiir Ödülü Hüseyin Atabaş’ın - Gençlerden Atatürk'e Mektup Yarışması - "Attila İlhan Edebiyat Ödülleri" başvuruları başladı -

Kitap İnceleme - Tanıtım » Sus Dağı / Nigar OKYAY




Sus Dağı

 

Uluer AYDOĞDU

 


Sus Dağı
Canlı olduğundan emin olmak için dil' de sürüklenir Nigar Okyay. Yapısal anlatı ve söyleyişten dışarıya atıp kendini; evet, evet can havliyle yapar bunu, yoksa "tilkinin başını kızken ezmeli" diyen eğitmenler vardır her yerde, 'dalgalanan' bir söyleyişe uzatır dilini. Bu yüzden dil'i asan bir kaçak gibidir. Yani, diğer bir deyişle dil'i asmış bir hali vardır 'yükünü tutmuş bir dilin' kıyılarından ötelere bakarken. Sürüklenişini, kaçışını üstlenebilecek bir dile çalışır. Burada sözcüklere yeni yükler verebilmek için sözcükleri eski bağlantılarının dışında kullanmaya çalıştığını söylemek istiyorum Nigar Okyay'ın. Diğer bir deyişle bir yandan sözcükleri, sözcükler arasındaki yerleşmiş ilişkileri, söz kalıplarını "yersiz yurtsuzlaştırıp" bildik ağırlıklarından, yüklerinden boşaltırken, bir yandan da bir oluş sahası içinde, dile yeni "yerini yurdunu" buldurma çabası içindedir. Bunu yaparken Cemal Süreya'nın o meşhur yazısında (Folklor Şiire Düşman) Braque'nin resim üstüne söylediklerinden hareketle söz ettiği "şiirsel yük" bütün şiirlerinde görülür Nigar Okyay'ın. Öyledir, "Braque'ın lafıyla..., poetik"tir. 'Yükünü almış dil' kalıplaşmış, donmuş, nerdeyse ölü bir düzen sunarken oradan doğru başını kaldırır Sus Dağı'nda Nigar Okyay. Bir" azınlık oluş "tur bu. Başka türlü düşünüp, öyle yazmak. Kalıplardan ilişkilere geçiş, akış. Akışın, akmaktan başka ittifak yapacağı bir şey yoktur.

'CANLI, CAPCANLI BİR SÜREC'...Nigar Okyay

 


Nigar Okyay'ın i asla verili olana j bağlı olmadığını ve bir akış oluşturduğunu söylüyorum. "ÖlümÜn tuhaf kültürü" yoktur onda; bu, her şeyden önce canlı, capcan1ı bir süreç oluştur. Tam da bu yüzden, akışın herhangi bir kalıplaşmış kurala prim vermediği doğruysa, Nigar Okyay da "ölümün bu tuhaf kültürü"nden kaçar sürekli. Nesnelerden ilişkilere, 01malardan oluşa yayar şiirlerini. Tam şurada ya da burada diyemeyeceğimiz bir şiirdir bu. İyi ki böyledir, çünkü bu yersiz yurtsuzluk şiiri diri tutar. Zaten dirilik de canlılığın en bariz özelliğidir. Nigar Okyay geri dönüşümsüz bir şekilde nicelikler dünyasından nitelikler dünyasına ve dolaysıyla da az önce söylediğim gibi oluş dünyasına geçer. Böylece yaşayan dünyaya dahil olur, yani sürekli oluşur. Doğduğumuz, aşık olduğumuz, acılar çektiğimiz, kırlarında yürüdüğümüz, gökyüzüne baktığımız, kavga ettiğimiz, neşelendiğimiz, öldüğümüz dünyadır burası. Şiirsel çabanın bir hükmetme uğraşı olduğu günümüzde böyle bir saldırganlığa hiç bulaşmadan dünya dediğimiz büyülü karışıma dalar. Elinde 'oluş'tan başka bir şey yoktur.

 


sus dağı

 


gökte kızgın toynakları bulut

 

dağ vahşi ve gri bir at imiş

 

koşarken suya

 

 

yelesinden taşıyor

 

alaca şafak

 

boşalıyor ufuk

 

 

beyhude soruyum kendime

 

yüzüyorum boşluktan

 

dökülen zaman ağları

 

dolanıyor kulaçlarıma

 


aşk yüzmekmiş dağı tek başına

 

ölü deniz ülkesinde

 

yüzümde susuyor dağ

 


dağın susarken

 

denize aktığı sestesin

 

aşk.*

 


"dağın / susarken / denize aktığı/ sestesin aşk" diyen kimdir? 'Oluş', burada dağı denize doğru yayarak kaçırır, akışın doğurganlığını yayar. Dirim ya da canlılık planı, Nigar Okyay geri dönüşümü olmayan bir doğum taşır, oracıkta, her şeyin ortasında kendini doğuruverir rüzgar gibi. Sus Dağı'nda eksik olmayan bu doğumdur. Aniden ortaya çıkar, her şeyin arasından, içinden geçer, gövdemizi sıvazlar, bir serinlik verir, üşütür, şeklimizi şemalimizi bozar. Evet, evet ıslıktır bu şiirler, bir hayat damlası. Damlar hayatımıza, dalgalar oluşturur. Dalgalanırız .

 

 

* a. g. y.

 


Sus Dağı / Nigar Okyay  / Mayıs Yayınları / 78 s.  

 



Cumhuriyet / Kitap / Sayı 889

 

 

Şiirakademisi ticari amaç gütmediği için ürünlere telif hakkı ödemez. Ürünlerin telif hakkı yazarına aittir.
5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasası uyarınca, ürünler site yönetiminden ve yazarından izinsiz kullanılamaz.  
Bebek Giyim - Toptan Oyuncak - web tasarım
Şiir Akademisi - Ana Sayfa